Sprogkurser eBerlitz Testing Services Global Leadership Training Kids + Teens Om os Book Online
 
History

Historien

Historien om Berlitz.

Maximilian Berlitz voksede op i Schwarzwald-regionen i det sydlige Tyskland som søn i en familie bestående af lærere og matematikere. Han emigrerede til USA i 1870. Som sprogentusiast underviste Maximilian i græsk, latin og seks andre europæiske sprog, mens han benyttede sig af den faste, traditionelle "grammatik-oversættelsesmetode".

Efter at have fungeret med succes som privatlærer i et stykke tid, blev han ansat på Warner Polytechnic College i Providence, hvor han blev professor i fransk og tysk. Imidlertid var denne institution ikke nær så imponerende som sit navn. Snart var Berlitz ejer, dekan, ledende underviser samt eneste medlem af fakultetet, alt sammen i én person.

Eftersom han havde brug for en assistent i fransk, ansatte han en ung franskmand ved  navn Joly, som mødte op med de bedste anbefalinger. Da Joly ankom til Providence, blev han klar over, at hans nye arbejdsgiver var totalt udmattet, febersyg og ved meget dårligt helbred. Situationen blev endnu værre, da Berlitz opdagede, at hans nye assistent ikke talte et eneste ord engelsk. Mens han desperat forsøgte at finde på en måde, hvorved han kunne drage nytte af Joly i sin undervisning, instruerede Berlitz ham i at forklare forskellige ting ved at benytte gestus og forsøge sig med udsagnsord, så godt som han nu kunne. Derpå gik han i seng.

Berlitz Methoden® er født

Da han vendte tilbage til klasseværelset seks uger senere, forventede han, at hans desperate studenter ville være godt vrede på ham. I stedet fandt han de studerende engageret i en livlig udveksling af spørgsmål og svar - på elegant fransk. Den sædvanligvis højtidelige atmosfære, som man møder i et traditionelt klasseværelse, var forsvundet. De studerende var også nået meget længere med hensyn til indlæring i sammenligning med, hvad Berlitz kunne have opnået på samme tid. Berlitz nåede til en vigtig erkendelse: "Nødløsningen" havde skabt grundlaget for en helt ny metode til indlæring. Den firkantede indlæringsmetode måtte vige for opdagelsens levende proces.

En foranderlig verden

Lige fra han startede sit firma i 1878 og frem fokuserede Berlitz primært på de behov, som rejsende og private har.

Berlitz fandt sig som selskab udfordret af et voksende antal forretningsfolk, ledende ansatte samt teknikere, der forberedte sig på udlandsophold, og som havde brug for øgede sprogkundskaber for at kunne bestride deres nye opgaver. Store firmaer bestilte kurser til mange medarbejdere og familier ad gangen, hvor hurtig indlæring var den vigtigste prioritet.

Berlitz udviklede derfor nye programmer, som blev lanceret side om side med traditionel sprogtræning. Efter at have forsket i nogle år skabte Berlitz en sensation med lanceringen af det nye "Total Immersion" undervisningsprogram. Total Immersion tilvejebragte nye sproglige færdigheder særdeles hurtigt, for eksempel for forretningsfolk, der skulle af sted på udlandsophold

Den hurtigere indlæringskurve, et ønske hos alle studerende, førte også til, at Berlitz udviklede nye materialer til den grundlæggende undervisningsmetode. Således blev yderligere understøttende materiale lanceret inden for mundtlige udtryksformer og udtaleøvelser. En udvikling, som Berlitz-studerende verden over drager nytte af den dag i dag.